torsdag 12 december 2013

Tips och trix hos Pysseltagen

Idag finns detta i Pysseltagens blogg :) 


Jag ska försöka förklara med text och bilder hur det kan se ut när jag gör en Mixed Media tavla. Fotona är tagna på mitt pysselbord därav den lite sämre kvalitén.
 Det är väldigt roligt och mycket enklare att göra om man följer en steg för steg beskrivning eller helt enkelt bestämmer sig för att leka loss. Det blir väldigt sällan som man tänkt men det blir alltid bra :)

Start :)
 Jag tar papper från ett lexikon. River det i mindre bitar. Fäster det kors och tvärs med decopage lack - matt. Du hittar det här.

 Låt det torka. Det går bra att använda embossfönen.
På denna tavla har jag stämplat med distressdyna med lite blandade bakgrundstämplar. Distressdynorna är inte vattenfasta och kommer därför att reagera när det kommer andra medium/vatten på. Vill man inte ha den effekten så ska man använda vattenfast dyna. 
Låt dynan torka. Jag skrapar ett tunt lager Gesso över hela tavlan. Gärna lite ojämt

Låt torka. Tar en mask och skrapar i lite Gesso i ett tjockt lager. Du hittar flera olika masker här


 Låt det torka. Gärna med embossfönen. Det blir ytterligare en snygg struktur. Sedan duttar jag på lite färg. Jag har på denna använt Distress Paint. Distress Paint är helt vattenfast när den torkat.

 Jag stryker även Distress Stain över hela tavlan. Jag har använt färgerna tumbled glass och pumice stone. Jag använder en mask till och fyller i akrylfärg från Martha Stewart, vit.  Jag använder "duttpenslarna" från Marta Stewart. Det blir en härlig struktur då.
Låt torka ordentligt. Skugga lite runt kanterna. Ta försiktigt med distress marker penna och sudda direkt med fingret. 

 Ta ett notpapper edyl. Måla ett lager med röd färg. Låt torka. Riv sedan ut ditt hjärta från detta.
 Limma fast hjärtat med decopagelack. Se till att det kommer lite utanför hjärtat och på hjärtat för då är det lättare att få snygg skugga.
Jag skuggar med Distressmarkerpennan igen. Denna gången lite kraftigare. Jag stämplar lite bakgrundstämplar med svart vattenfast dyna, dekorerar även med lite washitejp.

 Nu till den lilla twisten ;) För att kunna förändra texten på min tavla måla jag en tjock remsa med chalkboardpaint från Martha Stewart
 Den ser blank ut på bilden men är riktigt matt i verkligheten, Nu kan du skriva vilken text du vill med en vanlig vit krita avsedd för griffeltavlor. Jag doodlar lite med en svart penna.

 Provar lite olika texter :)



Om du blev sugen så kan du just nu ta chansen att vinna ett riktigt fint mixed media paket på FB sida

Lycka till // Helena

1 kommentar:

  1. Så fint det blev och bra beskrivet! Måste nog inhandla lite material sen har jag ett perfekt projekt för mellandagarna! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera